Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego
„Z angielskim w świat”
Autor innowacji:
Patrycja Furmaniak-Klocek
Szkoła Podstawowa im. Orła Białego
w Biskupicach Ołobocznych
Tytuł innowacji:
„Z angielskim w świat”
Autor innowacji:
Patrycja Furmaniak-Klocek
Rodzaj innowacji:
metodyczna
Czas realizacji:
Wrzesień 2019-Czerwiec 2020
Miejsce realizacji:
Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Biskupicach Ołobocznych
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy piątej. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2019/2020
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach dodatkowej godziny języka angielskiego, raz w tygodniu.
I Wstęp
Znajomość języków obcych , a szczególnie języka angielskiego w dzisiejszym świecie jest bardzo ważna. Chociażby dlatego, że mamy możliwości swobodnego podróżowania, komunikowania się z ludźmi z całego świata, poznawania innych kultur, czy zwiększamy nasze szanse na znalezienie atrakcyjnej pracy w kraju lub za granicą. Bardzo ważne jest zatem motywowanie dzieci do nauki języka od najmłodszych lat, ale również sprawienie, aby nauka była przyjemna i efektywna. Poprzez działania innowacyjne pragnę zainteresować uczniów językiem angielskim oraz uzmysłowić, że znajomość języka jest kluczem do ich dobrej przyszłości. Aby to osiągnąć trzeba uatrakcyjnić proces lekcyjny. Powszechnie wiadomo, że w dzisiejszych czasach obszarem zainteresowań młodych ludzi jest komputer, Internet, nowości techniczne. Wychodząc naprzeciw tym zainteresowaniom niniejsza innowacja jest połączeniem nauki języka angielskiego z powszechnym hobby dzieci. Zajęcia w znacznej mierze będą prowadzone z wykorzystaniem komputera, tablicy multimedialnej i Internetu. Uczniowie będą rozwijali swoje umiejętności językowe z wykorzystaniem komputerowych programów edukacyjnych do nauki języka angielskiego. Będą samodzielnie tworzyć własne ćwiczenia, które będą wykorzystywane w bieżącej pracy. W ramach korzystania z zasobów Internetu, uczniowie odwiedzą wiele stron i portali internetowych, pełnych atrakcyjnych gier i zabaw, filmów, bajek i historyjek dla dzieci w oryginalnej wersji, jak i filmów o tematyce kulturowej. Będą rozwijać umiejętności komunikacyjne poprzez przygotowywanie scenek, by ćwiczyć praktyczne wykorzystanie poznanych struktur językowych w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Będą doskonalili swoje umiejętności językowe poprzez czytanie literatury dziecięcej w formie tradycyjnych książek w wersji tzw. easy readers (uproszczonych lektur obcojęzycznych) oraz książek elektronicznych (e-book). Praca z piosenką pozwoli dzieciom na kontakt z żywym językiem, bogacenie słownictwa oraz doskonalenie wymowy. Aktywizacji uczniów posłużą różnorodne gry i zabawy językowe (quizy, krzyżówki, kalambury itp.).
II. Cele innowacji
Cele ogólne:
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka
- doskonalenie umiejętności językowych (słuchania, czytania, stosowania słownictwa i gramatyki w praktyce, pisania i mówienia)
- rozwijanie zainteresowania uczniów krajami anglojęzycznymi
- rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji
- rozwijanie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi
- rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe
- rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i w zespole
- promowanie języka angielskiego wśród dzieci
- podnoszenie motywacji do nauki języka obcego
- kształtowanie kreatywności i umiejętności twórczego myślenia
Cele szczegółowe
- znajomość środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) i sprawne posługiwanie się ich zasobem, umożliwiającym komunikację w zakresie 12 tematów: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie oraz świat przyrody
- rozwijanie umiejętności korzystania z technologii komputerowych (opracowywanie prezentacji Power Point, tworzenie ćwiczeń w Learning Apps, Quizziz, Kahoot itd. używanie komputerowych programów edukacyjnych, komputerowe redagowanie tekstów itp.)
- rozumienie i tworzenie wypowiedzi ustnych i pisemnych
- doskonalenie umiejętności redagowania tekstów w języku angielskim (w formie tradycyjnej i elektronicznej)
- poszerzenie biernego i czynnego zasobu słownictwa poprzez różnorodne formy obcowania z językiem obcym (książki, filmy, piosenki, materiały internetowe)
- rozwijanie umiejętności językowych poprzez oglądanie filmów i bajek w języku angielskim
- kształtowanie umiejętności reagowania ustnego i pisemnego w prostych sytuacjach dnia codziennego
- wdrażanie uczniów do korzystania z zasobów internetowych w procesie poznawania języka
Dodatkowym celem ważnym dla podniesienia jakości pracy szkoły jest poszerzenie jej oferty edukacyjnej.
III. Zasady innowacji
Innowacja pt. „Z angielskim w świat” będzie realizowana przez grupę uczniów z klasy V w roku szkolnym 2019/2020. Innowacją objęci zostaną chętni uczniowie, którzy pragną poszerzać znajomość języka angielskiego. Sposób naboru odbędzie się na zasadzie dobrowolności i powszechnej dostępności.
Procedury osiągania celów
By w jak najlepszym stopniu zapewnić realizację celów innowacji, stosowane będą różnorodne metody, techniki i formy pracy.
Metody i techniki nauczania:
- metoda komunikacyjna
- metoda odwróconej lekcji
- metoda audiolingwalna
- techniki dramowe (dialogi, scenki dramowe, mini inscenizacje)
- techniki multimedialne (Internet, programy komputerowe, DVD, tablica multimedialna, prezentacje Power Point)
- gry i zabawy dydaktyczne
- nauka przez piosenkę
- metoda pokazowa
- redagowanie tekstów
- mapa mentalna
- burza mózgów
- metoda projektu
- praca ze słownikiem
Formy pracy:
- praca zbiorowa
- praca w parach i grupach
- praca indywidualna (kierowana przez nauczyciela lub samodzielna)
Uczniowie na zajęciach korzystać będą z rozmaitych materiałów i środków dydaktycznych:
- płyty CD (nagrania dialogów, piosenki itp.)
- filmy DVD lub dostępne w Internecie
- komputerowe programy edukacyjne
- tablica multimedialna
- materiały internetowe
- mapy, ilustracje, plansze, plakaty itp.
- karty obrazkowe (flashcards)
- książki elektroniczne (e-book)
- materiały przygotowane przez nauczyciela
- planszowe gry dydaktyczne
- słowniki dwujęzyczne
Tematyka zajęć odnosi się do zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej II etapu edukacyjnego klasy IV-VIII:
- znajomość środków językowych
- rozumienie wypowiedzi
- tworzenie wypowiedzi
- redagowanie wypowiedzi
- przetwarzanie wypowiedzi
Układ treści zajęć nie ma charakteru stałego, może on ulec zmianie, by umożliwić uczniom wypełnienie go ich własnymi pomysłami i propozycjami. Priorytetem jest, by każde zajęcia stwarzały możliwość wszechstronnego rozwijania sprawności językowych uczniów oraz budowania ich motywacji do nauki języka poprzez atrakcyjną formę pracy.
Zagadnienia do realizacji:
- Culture lessons – lekcje o krajach anglojęzycznych– praca metodą odwróconej lekcji, wykorzystanie mapy, albumów, encyklopedii, a przede wszystkim zasobów internetowych, oglądanie filmów na temat kultury i tradycji krajów anglojęzycznych, samodzielne przygotowywanie prezentacji Power Point, karty pracy podsumowujące zajęcia.
- Interactive exercieses –samodzielne tworzenie ćwiczeń interaktywnych np. Learning Apps, Quizziz, Kahoot w obszarach tematycznych człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie oraz świat przyrody
- Songs – piosenki – praca z piosenką, nauka słówek i zwrotów, wspólny śpiew celem zapamiętania poznanego słownictwa i doskonalenia wymowy.
- Everyday language – język na co dzień – przygotowywanie dialogów, scenek dramowych, mini inscenizacji utrwalających używanie języka angielskiego w codziennych sytuacjach komunikacyjnych
- Films – oglądanie filmów i bajek w języku angielskim dostępnych na DVD oraz w Internecie
- Vocabulary – bogacenie zasobów leksykalnych z wykorzystaniem stron internetowych dla uczących się języka , poprzez czytanie bajek, opowieści i historyjek w formie tradycyjnych książek w uproszczonej wersji językowej oraz książek elektronicznych (e-book) dostępnych w Internecie (zasoby wydawnictwa językowego Oxford University Press – oxfordowl.co.uk)
IV. Spodziewane efekty
Oczekiwane efekty
- dla ucznia:
- podniesienie motywacji do nauki języka angielskiego
- wzrost komunikatywności, skutecznego porozumiewania się w języku angielskim
- wzrost umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi
- wzbogacenie czynnego i biernego zasobu słownictwa
- rozwój umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem
- wzbogacenie umiejętności pisania
- wzrost zainteresowania kulturą i tradycjami krajów anglojęzycznych
- wzrost pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania znajomości języka
- dla szkoły:
- promocja szkoły w środowisku lokalnym
- podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wzbogacenie oferty oraz uatrakcyjnienie zajęć pozalekcyjnych
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o językowy rozwój swoich wychowanków
V. Sposób ewaluacji
Celem ewaluacji jest zdiagnozowanie obszarów sukcesów i niepowodzeń programu. Osiągnięcia uczestników kontrolowane będą przede wszystkim w aspekcie praktycznym poprzez prowadzenie na bieżąco rozmów po skończonych zajęciach. Taka bieżąca ewaluacja jest refleksją nad własną pracą i w razie potrzeby da możliwość dokonania niezbędnych zmian.. W celu sprawdzenia przydatności i efektywności oraz atrakcyjności programu przeprowadzę ankietę wśród uczestników. Przeprowadzę analizę zrealizowanych celów i treści, atrakcyjności i efektywności zajęć.
Wyniki ewaluacji końcowej zostaną opracowane oraz zaprezentowane uczniom, dyrekcji szkoły.