Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego
„Z angielskim w świat”
Autor innowacji:
Patrycja Furmaniak-Klocek
Szkoła Podstawowa im. Orła Białego
w Biskupicach Ołobocznych
Tytuł innowacji:
„Z angielskim w świat”
Autor innowacji:
Patrycja Furmaniak-Klocek
Rodzaj innowacji:
metodyczna
Czas realizacji:
Wrzesień 2019-Czerwiec 2020
Miejsce realizacji:
Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Biskupicach Ołobocznych
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy piątej. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2019/2020
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach dodatkowej godziny języka angielskiego, raz w tygodniu.
I Wstęp
Znajomość języków obcych , a szczególnie języka angielskiego w dzisiejszym świecie jest bardzo ważna. Chociażby dlatego, że mamy możliwości swobodnego podróżowania, komunikowania się z ludźmi z całego świata, poznawania innych kultur, czy zwiększamy nasze szanse na znalezienie atrakcyjnej pracy w kraju lub za granicą. Bardzo ważne jest zatem motywowanie dzieci do nauki języka od najmłodszych lat, ale również sprawienie, aby nauka była przyjemna i efektywna. Poprzez działania innowacyjne pragnę zainteresować uczniów językiem angielskim oraz uzmysłowić, że znajomość języka jest kluczem do ich dobrej przyszłości. Aby to osiągnąć trzeba uatrakcyjnić proces lekcyjny. Powszechnie wiadomo, że w dzisiejszych czasach obszarem zainteresowań młodych ludzi jest komputer, Internet, nowości techniczne. Wychodząc naprzeciw tym zainteresowaniom niniejsza innowacja jest połączeniem nauki języka angielskiego z powszechnym hobby dzieci. Zajęcia w znacznej mierze będą prowadzone z wykorzystaniem komputera, tablicy multimedialnej i Internetu. Uczniowie będą rozwijali swoje umiejętności językowe z wykorzystaniem komputerowych programów edukacyjnych do nauki języka angielskiego. Będą samodzielnie tworzyć własne ćwiczenia, które będą wykorzystywane w bieżącej pracy. W ramach korzystania z zasobów Internetu, uczniowie odwiedzą wiele stron i portali internetowych, pełnych atrakcyjnych gier i zabaw, filmów, bajek i historyjek dla dzieci w oryginalnej wersji, jak i filmów o tematyce kulturowej. Będą rozwijać umiejętności komunikacyjne poprzez przygotowywanie scenek, by ćwiczyć praktyczne wykorzystanie poznanych struktur językowych w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Będą doskonalili swoje umiejętności językowe poprzez czytanie literatury dziecięcej w formie tradycyjnych książek w wersji tzw. easy readers (uproszczonych lektur obcojęzycznych) oraz książek elektronicznych (e-book). Praca z piosenką pozwoli dzieciom na kontakt z żywym językiem, bogacenie słownictwa oraz doskonalenie wymowy. Aktywizacji uczniów posłużą różnorodne gry i zabawy językowe (quizy, krzyżówki, kalambury itp.).
II. Cele innowacji
Cele ogólne:
Cele szczegółowe
Dodatkowym celem ważnym dla podniesienia jakości pracy szkoły jest poszerzenie jej oferty edukacyjnej.
III. Zasady innowacji
Innowacja pt. „Z angielskim w świat” będzie realizowana przez grupę uczniów z klasy V w roku szkolnym 2019/2020. Innowacją objęci zostaną chętni uczniowie, którzy pragną poszerzać znajomość języka angielskiego. Sposób naboru odbędzie się na zasadzie dobrowolności i powszechnej dostępności.
Procedury osiągania celów
By w jak najlepszym stopniu zapewnić realizację celów innowacji, stosowane będą różnorodne metody, techniki i formy pracy.
Metody i techniki nauczania:
Formy pracy:
Uczniowie na zajęciach korzystać będą z rozmaitych materiałów i środków dydaktycznych:
Tematyka zajęć odnosi się do zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej II etapu edukacyjnego klasy IV-VIII:
- znajomość środków językowych
- rozumienie wypowiedzi
- tworzenie wypowiedzi
- redagowanie wypowiedzi
- przetwarzanie wypowiedzi
Układ treści zajęć nie ma charakteru stałego, może on ulec zmianie, by umożliwić uczniom wypełnienie go ich własnymi pomysłami i propozycjami. Priorytetem jest, by każde zajęcia stwarzały możliwość wszechstronnego rozwijania sprawności językowych uczniów oraz budowania ich motywacji do nauki języka poprzez atrakcyjną formę pracy.
Zagadnienia do realizacji:
- Culture lessons – lekcje o krajach anglojęzycznych– praca metodą odwróconej lekcji, wykorzystanie mapy, albumów, encyklopedii, a przede wszystkim zasobów internetowych, oglądanie filmów na temat kultury i tradycji krajów anglojęzycznych, samodzielne przygotowywanie prezentacji Power Point, karty pracy podsumowujące zajęcia.
- Interactive exercieses –samodzielne tworzenie ćwiczeń interaktywnych np. Learning Apps, Quizziz, Kahoot w obszarach tematycznych człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie oraz świat przyrody
- Songs – piosenki – praca z piosenką, nauka słówek i zwrotów, wspólny śpiew celem zapamiętania poznanego słownictwa i doskonalenia wymowy.
- Everyday language – język na co dzień – przygotowywanie dialogów, scenek dramowych, mini inscenizacji utrwalających używanie języka angielskiego w codziennych sytuacjach komunikacyjnych
- Films – oglądanie filmów i bajek w języku angielskim dostępnych na DVD oraz w Internecie
- Vocabulary – bogacenie zasobów leksykalnych z wykorzystaniem stron internetowych dla uczących się języka , poprzez czytanie bajek, opowieści i historyjek w formie tradycyjnych książek w uproszczonej wersji językowej oraz książek elektronicznych (e-book) dostępnych w Internecie (zasoby wydawnictwa językowego Oxford University Press – oxfordowl.co.uk)
IV. Spodziewane efekty
Oczekiwane efekty
- dla ucznia:
- dla szkoły:
V. Sposób ewaluacji
Celem ewaluacji jest zdiagnozowanie obszarów sukcesów i niepowodzeń programu. Osiągnięcia uczestników kontrolowane będą przede wszystkim w aspekcie praktycznym poprzez prowadzenie na bieżąco rozmów po skończonych zajęciach. Taka bieżąca ewaluacja jest refleksją nad własną pracą i w razie potrzeby da możliwość dokonania niezbędnych zmian.. W celu sprawdzenia przydatności i efektywności oraz atrakcyjności programu przeprowadzę ankietę wśród uczestników. Przeprowadzę analizę zrealizowanych celów i treści, atrakcyjności i efektywności zajęć.
Wyniki ewaluacji końcowej zostaną opracowane oraz zaprezentowane uczniom, dyrekcji szkoły.