PROJEKT EDUKACYJNY klas I-III
„Tropimy ortografię”
I ETAP- planowanie projektu
1.Temat projektu: „Tropimy ortografię”
2.Forma projektu:- grupowy, klasowy, indywidualny
3.Autorzy projektu:- Donata Szymańska-Marciniak, Dorota Gąsior, Krystyna Szczegóra
4.Odbiorcy projektu: dzieci z klas I-III oraz ich rodzice
5.Termin projektu: X 2014 – IV 2015.
6. Rodzaj projektu: edukacyjny
7.Forma prezentacji: scenki teatralne, udział w quizie, słowniczki ortograficzne - wystawa prac
8. Cel główny projektu:
Rozbudzenie zainteresowania ortografią i rozwinięcie zdolności uczniów w tym zakresie.
Cele szczegółowe:
- rozbudzenie zainteresowań ortograficznych;
- doskonalenie umiejętności poprawnej pisowni;
- rozwijanie umiejętności analizowania trudności ortograficznych;
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, pobudzenie ciekawości poznawczych;
- mobilizowanie do wykorzystywania posiadanej wiedzy w praktyce;
- poszerzenie wiadomości zdobytych na lekcjach;
- wytworzenie stanu czujności oraz spostrzegawczości ortograficznej;
-zapoznanie z możliwością wykorzystania komputera w rozwijaniu umiejętności ortograficznych;
- wyłonienie najlepszych ortograficznie "Szkolnych Mistrzów Ortografii".
- integracja wewnątrzszkolna
- rozwijanie współpracy z rodzicami
9. Umiejętności - cele operacyjne - uczeń:
- doskonali umiejętność poprawnej pisowni
- analizuje trudności ortograficzne, poznaje zasady i reguły
- posiada lepszą zdolność koncentracji
- rozwija skłonność do refleksji oraz myślenia krytycznego i przyczynowo-skutkowego
- ma większą motywację do działania i nauki
-przejawia mniej zachowań aspołecznych
- uczy się współdziałania w grupie.
Cele dla rodziców:
-zachęcanie rodziców do wspierania działań i włączenia się do akcji
- budowanie mocnej więzi między dorosłym a dzieckiem.
II ETAP- realizacja projektu
Zadania dla poszczególnych klas – instrukcje:
Grupa |
Zadania |
Termin |
Odpowiedzialni |
Klasy I-III |
Zadanie I Spotkania z ortografią – Tropimy ortografię - cykliczne zajęcia ortograficzne - zabawy i gry ortograficzne - systematyczna kontrola zeszytów i prac uczniowskich |
X-V |
K. Szczegóra D.Marciniak D.Gąsior Rodzice |
Klasy I-III
|
Zadanie II Ortograficzne słowniczki – wykonanie ortogramów oraz książeczek ortograficznych - prezentowanie dorobku na gazetkach i w kącikach naukowych |
X-V |
Wychowawcy klas |
Klasa I- III |
Zadanie III Ortograficzny raap – śpiewanki ortograficzne Ortografia w ruchu Kolorowa ortografia |
I-III |
Wychowawcy klas |
Klasy I-III
|
Zadanie IV Przedstawienie teatralne - klasowa prezentacja wybranej scenki, wierszyka ortograficznego - prezentacja scenek przez dzieci |
na zakończenie projektu |
Wychowawcy klas |
Klasy I-III
|
Zadanie V Moja twórczość – list, wiersz, rymowanka do Pani Ortografii - forma konkursu - prezentacje na gazetce |
III - IV |
Wychowawcy klas |
Klasy II-III
|
Zadanie VI Turniej ortograficzny |
II |
Nauczyciel uczący w danej klasie |
ETAP III- realizacja Czas realizacji 8 miesięcy. Uczniowie z poszczególnych klas pracują zgodnie z zadaniami. W lutym przeprowadzony zostanie szkolny konkurs ortograficzny, z którego laureaci wezmą udział w gminnym konkursie ortograficznym w Kotowiecku. W maju odbędzie się podsumowanie projektu i prezentacja przedstawień przygotowanych przez dzieci. ETAP IV- prezentacja Projekt zrealizowany jest w formie: 1. Zajęć ortograficznych 2. Prezentacji przedstawienia teatralnego 3.Wystawek klasowych i szkolnych 4.Własnej twórczości 5. Konkursu ETAP V – ocena realizacji projektu Projekt jest otwarty. Ewaluacja programu prowadzona będzie na bieżąco oraz po zakończeniu realizacji projektu. Uzyskane wyniki ewaluacji będą analizowane i wykorzystywane do wprowadzenia zmian. Narzędzia służące ewaluacji to: rozmowy z uczniami i rodzicami, ankieta dla rodziców, udział w konkursach plastycznym i ortograficznym.
|