Innowacja pedagogiczna „Reading is magic”
RODZAJ INNOWACJI: Innowacja metodyczna „Reading is magic” – język angielski
MIEJSCE INNOWACJI: Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Biskupicach Ołobocznych
TERMIN REALIZACJI: 1 października 2021 r. – 15 czerwca 2022 r.
OSOBA WPROWADZAJĄCA INNOWACJĘ: Patrycja Furmaniak-Klocek
ZAKRES INNOWACJI: klasa 3
CELE OGÓLNE:
• zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego
• rozbudzenie pasji do nauki języka obcego
• poszerzenie zakresu słownictwa
• uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka
• poznanie różnych strategii uczenia się języka obcego
• rozwijanie w uczniu poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości
• wdrażanie uczniów do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego
• kształtowanie kreatywności i umiejętności twórczego myślenia
• wdrażanie uczniów do efektywnego spędzania wolnego czasu poprzez promowanie czytelnictwa
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• wzbogacenie zakresu słownictwa, doskonalenie poprawnej wymowy oraz utrwalenie struktur gramatycznych
• poznanie literatury obcojęzycznej
• rozwijanie wszystkich sprawności językowych zawartych w podstawie programowej
• poznanie autentycznego – żywego języka i dzięki temu przygotowanie ucznia do użycia poznanego materiału leksykalnego i gramatycznego w realnych sytuacjach
• doskonalenie umiejętności współpracy w grupie
• pobudzanie wyobraźni
• budowanie u uczniów pewności siebie
• radość z samodzielnego czytania w języku angielskim
• rozwijanie umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem
• utrwalanie poznanego słownictwa
FORMY PRACY:
• praca zbiorowa
• praca indywidualna (kierowana przez nauczyciela lub samodzielna)
• praca w parach i w małych grupach
METODY PRACY:
• drama (dialogi, scenki)
• prace projektowe, plastyczne, praca z plakatem
• czytanie samodzielne na głos przez ucznia, przez nauczyciela
• czytanie fragmentów książeczki z podziałem na role
• burza mózgów
• storytelling
• karty pracy
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA (korzyści wdrożenia innowacji)
UCZNIOWIE |
NAUCZYCIEL |
- zdobywają wiedzę w sposób kreatywny poprzez kontakt z materiałami autentycznymi - obcują z książkami i wykorzystują możliwości, jakie dają zasoby biblioteki szkolnej - mają możliwość przećwiczenia poznanego słownictwa i struktur gramatycznych w praktyce - uczą się współpracować ze sobą i odnajdować się w różnych sytuacjach językowych. |
- wykorzystuje materiały autentyczne w postaci książek - jest twórczy, kreatywny i otwarty na nowości. |
SPODZIEWANE EFEKTY:
dla ucznia |
dla nauczyciela |
dla szkoły |
- podniesienie motywacji do nauki języka angielskiego - rozwój pasji i zainteresowań językowych uczniów - rozwój umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem - wzrost skutecznego porozumiewania się w języku angielskim - wzbogacenie czynnego i biernego zasobu słownictwa - wzrost zainteresowania kulturą i tradycjami krajów anglojęzycznych |
- poczucie satysfakcji ze współpracy z uczniami - zdobycie nowego doświadczenia - doskonalenie swojego warsztatu pracy |
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły poprzez uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych - budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców jako placówki, która dba o rozwój językowy dzieci. |
EWALUACJA
W ciągu roku nauczyciel prowadzący innowację będzie podejmował następujące działania:
1. prowadził obserwację uczniów, aby sprawdzić ich postępy językowe. Zadaniem nauczyciela jest na bieżąco dawać dzieciom informację zwrotną dotyczącą tego w jakich obszarach sobie dobrze radzą i nad czym jeszcze warto popracować.
2. na bieżąco przekazywał informacje rodzicom na temat umiejętności językowych dzieci w formie ustnej lub pisemnej;
3. opracowywał zbiór konspektów do poszczególnych lekcji;
Ewaluacja końcowa nastąpi w czerwcu 2022 r. i będzie informacją zwrotną dla nauczyciela prowadzącego zajęcia. Dzięki temu nauczyciel dowie się, czy jego działania były celowe i czy przyniosły planowane efekty. Wyniki ewaluacji zostaną opracowane i zaprezentowane uczniom, ich rodzicom, a także radzie pedagogicznej.
Ewaluacji podlegać będą:
1. stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,
2. skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów i kształtowaniu ich umiejętności oraz postaw,
3. stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników oraz ich rodziców.
Narzędzia służące do ewaluacji:
1. otwarte rozmowy z uczniami o tym, co im się podobało, czego się nauczyły, co zapamiętały,
2. obserwacja pracy i zaangażowania uczestników innowacji,
3. analiza efektów pracy uczniów – analiza plakatu jako wytworu pracy całej grupy oraz zeszytów uczniów.