Innowacja dotyczyć będzie utrwalenia wiadomości o procentach oraz ich zastosowaniu w życiu codziennym, będziesz też realizowana w ramach projektu „VAT-ematyka, czyli obliczenia podatkowe dla każdego”
2. Warunki realizacji programu innowacyjnego
Działania zaplanowane w innowacji są dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów.
3. Rodzaj innowacji : programowo metodyczna
Termin wprowadzenia i czas trwania innowacji
Data rozpoczęcia : 6. 04.22r.
Data zakończenia 10.06.22r.
Uzasadnienie wprowadzenia
Cele realizowanej podstawy programowej z matematyki mówią o konieczności kształtowania u uczniów umiejętności rozumowania, korzystania z informacji czy wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce. Uczeń uczy się zamiany procentu na liczbę liczby na procent, rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń procentowych, ale rzadko ma możliwość zweryfikowania swojej wiedzy w konkretnej sytuacji. Innowacja ta ma zaciekawić uczniów, pobudzić ich kreatywność i twórcze myślenie. Pozwoli pokazać uczniom, że w gazecie, na etykietce puszki z farbą czy nawet na kubku jogurtu znajduje się wiele zadań matematycznych, które zadaje nam codzienne życie. Innowacja uświadomi uczniom, że matematyka jest użyteczna i bardzo pomaga w rozwiązywaniu różnych problemów. Innowacyjność polegać będzie na prezentowaniu przez daną grupę jeden raz w tygodniu ciekawych zadań dotyczących procentów ze sposobem ich realizacji formie prezentacji lub scenki np. w sklepie , w banku, w restauracji .Innowacja zakłada również uatrakcyjnienie zajęć poprzez efektywne wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak tablica interaktywna, komputer.
Opis innowacji.
Program jest skierowany do uczniów klasy siódmej i będzie wspomagać realizowany w szkole program „Matematyka z kluczem”. Oryginalność innowacji polegać będzie na tym, że uczniowie przygotują scenki, opracują prezentacje, podczas których zaprezentują rozwiązanie danego zadania .Tematyka, wokół której budowane będą sytuacje matematyczne, np.: obliczenia procentowe, wyrażenia dwumianowane, oprocentowanie oszczędności i kredytów, obniżki, podwyżki towarów w sklepie. Przygotowanie scenek ,przygotowanie i opracowanie zadań , wszystko to sprawi, że uczniowie utrwalą wiadomości na temat procentów
Cel główny innowacji.
• rozwijanie postawy intelektualnej wyrażającej się w twórczym, logicznym i krytycznym myśleniu, samodzielnym pokonywaniu trudności i przygotowanie uczniów do wykorzystywania matematyki w życiu codziennym.
Cele szczegółowe innowacji:
• Zdobywanie umiejętności przydatnych w życiu codziennym: – szacowanie wyników, – odczytywanie informacji z diagramów, wykonywanie obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych: stosowanie w praktyce własności działań, operowanie procentami i przybliżeniami– posługiwanie się kalkulatorem.
• Rozwijanie pamięci i wyobraźni.
• Dostrzeganie sytuacji problemowych.
• Zdobywanie umiejętności dostrzegania związków między matematyką, a otaczającym światem.
• Planowanie swoich działań, tak aby osiągnąć sukces w wykonywanej pracy.
Uczniowie będą realizować takie zagadnienia jak:
• KUPUJEMY ROZSĄDNIE -połączone ze scenką w sklepie – ćwiczenia mające odpowiedzieć na pytania: – ile możemy kupić za ustaloną kwotę – ile wydajemy dziennie na zakupy – ile kosztuje domowe ciasto – jak zaplanować posiłek dla czteroosobowej rodziny za 20 zł – co kryją sklepowe promocje – analiza ofert handlowych – co nam mówią sklepowe paragony
• RACHUNKI I REMONTY – opłaty i rachunki za prąd wodę – inwestycje w domu – planujemy remont sali matematycznej (koszt pomalowania ścian i położenia podłogi parkietu)
• LOKOWANIE PIENIĘDZY scenka w banku – dlaczego opłaca się oszczędzać – kiedy i jak wziąć pożyczkę (obliczanie odsetek)
6. Metody i formy realizacji:
Podstawowymi formami organizacyjnymi w realizacji programu jest praca:
– zespołowa
− konsultacje
− konkurs zadaniowy
Metody stosowane w trakcie realizacji programu to metody:
– aktywizujące
− burza mózgów
− eksperyment
− planowanie działań
− posługiwanie się technologią informatyczną
7. Oczekiwane rezultaty:
− chętnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych
− pogłębia, utrwala , rozszerza poznane wiadomości oraz umiejętności twórczego myślenia
− kształtuje pozytywną motywację do nauki
− zaspokaja zainteresowania matematyczne
− umacnia się w poczuciu własnej wartości
− przekształca sytuacje życiowe w zadania matematyczne
− podejmuje działania służące samodoskonaleniu i rozwijaniu własnych zainteresowań.
8. Ewaluacja innowacji:
Narzędziem ewaluacji będą:
− ankieta ewaluacyjna dla uczniów