PROJEKT EDUKACYJNY
„Cztery pory roku”
ETAP I – PLANOWANIE PROJEKTU
1.Temat - ,,Cztery pory roku”
2. Forma projektu - szkolny,
- klasowy,
- grupowy,
- indywidualny.
3. Autorzy projektu - koordynatorzy: Donata Szymańska-Marciniak
Małgorzata Kaźmierczak
Patrycja Furmaniak – Klocek
Bogna Szymanek
- współodpowiedzialni: wychowawcy klas, nauczyciele,
4.Odbiorcy projektu – uczniowie Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Biskupicach Ołobocznych
5. Termin projektu – 6 lutego 2015r., 20 marca 2015r., 23 czerwca 2015r.
6. Cele projektu: Pogłębienie i rozszerzenie wiadomości o każdej z czterech pór roku
7. Umiejętności – cele operacyjne:
Uczeń:
- zdobywa umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk przyrodniczych
- dokonuje selekcji informacji,
- wyraża własną opinię i słuchać opinii innych,
- wykorzystuje środki audiowizualne i techniki komputerowe,
- przewidywać trudności i radzić sobie z nimi,
- przygotowuje wystąpienia publiczne
- dokonuje prezentacji swoich osiągnięć,
- stosuje zdobytą wiedzę w praktyce,
- komunikuje się i współpracuje w grupie.
Formy pracy przy realizacji projektu:
- Wycieczki – jako źródło doświadczeń własnych, obserwacji kierowanej
- Doświadczenia przeprowadzane w klasie i w terenie
- Zabawy badawcze
- Filmy edukacyjne
- Ilustracje
- Zajęcia praktyczne
- Obserwacje własne
ETAP II – PROJEKTOWANIE
W dniu realizacji projektu uczniowie ubrani są w strój w zimowym kolorze – biały lub w tematyczne elementy
Grupa |
Zadanie |
Termin |
Nauczyciel |
Kl. I
|
Za co lubimy zimę? - wypowiedzi na temat zimy – cechy charakterystyczne, -tworzenie zimowego zimowego krajobrazu - kolorowanki na temat bezpiecznej zabawy na śniegu -układanie treści zadań do wybranej formuły matematycznej j. angielski - It's windy and frosty - zimowa pogoda - Nauka słownictwa o zimowych zjawiskach pogodowych - Śpiewanie piosenki It's getting cold - Tworzenie Winter Mind mapping Religia- Czy w Betlejem pada śnieg? |
6 lutego 2015
|
D. Gąsior
P. Furmaniak-Klocek
M. Kaźmierczak |
Kl. II |
Czy wszyscy lubią zimę? -tworzenie mapy pojęciowej „Jak możemy bezpiecznie bawić się zimą?” -czytanie wiersza i uzupełnianie listu od Pani Zimy -ilustrowanie zimowego krajobrazu -zagadki dramowe zabawy na śniegu i lodzie -układanie treści zadań do wybranej formuły matematycznej j. angielski - It's windy and frosty - zimowa pogoda - Nauka słownictwa o zimowych zjawiskach pogodowych - Śpiewanie piosenki It's getting cold - Tworzenie Winter Mind mapping Religia- Czy w Betlejem pada śnieg? |
K. Szczegóra
P. Furmaniak-Klocek
M. Kaźmierczak
|
|
Kl. III
|
„ Podróż do Krainy Królowej Śniegu”- gry i zabawy z Gerdą i Kajem. - Praca z lekturą: „Królowa Śniegu” - oglądanie prezentacji multimedialnej „Zimowe krainy” - Rozwiązywanie zadań matematycznych o tematyce zimowej - Zimowe zabawy – scenka rodzajowa z plasteliny zabawy na śniegu, rozpoznawanie śladów i tropów zwierząt, bal białych śnieżynek |
D. Marciniak
|
|
Kl. IV |
matematyka: ,,Koło i okrąg” - własności, tworzymy pracę plastyczną o tematyce zimowej w.fizyczne przyroda - Przesilenie zimowe – zmiany w pogodzie i przyrodzie religia- Dlaczego Święta Bożego Narodzenia są zimą? |
B. Królak
E. Mielcarek B. Szymanek M. Kaźmierczak
|
|
Kl. V |
j.polski - Świat pokryty śniegiem. ( analiza wiersza J. Kulmowej " Biało" w.fizyczne muzyka- Zimowa muzyka. Nauka piosenki "Zima" j.angielski Let it snow - zimowe krajobrazy - Uzupełnianie mapy skojarzeniowej z porą roku Winter - Zapoznanie ze słownictwem o zimowych zjawiskach pogodowych w języku angielskim; - Nauka piosenki Let it snow; - Opowiadanie o ulubionych czynnościach wykonywanych zimą; Przyroda Przesilenie zimowe – zmiany w pogodzie i przyrodzie |
B. Wągrowska
E. Mielcarek B. Wągrowska P. Furmaniak-Klocek
B. Szymanek
|
|
Kl. VI |
Przyroda – data rozpoczęcia 21.03. – miejsce wschodu i zachodu Słońca, wysokość Słońca nad horyzontem. j.polski- Zimowe krajobrazy- opis dzieła sztuki. matematyka Rozwiązywanie zadań matematycznych o tematyce zimowej j.angielski Let it snow - zimowe krajobrazy - Uzupełnianie mapy skojarzeniowej z porą roku Winter - Zapoznanie ze słownictwem o zimowych zjawiskach pogodowych w języku angielskim; - Nauka piosenki Let it snow; - Opowiadanie o ulubionych czynnościach wykonywanych zimą; religia- Dlaczego Święta Bożego Narodzenia są zimą? |
D. Gąsior B. Wągrowska
B. Królak
E. Mielcarek P. Furmaniak-Klocek
M. Kaźmierczak |
W dniu realizacji projektu uczniowie ubrani są w strój w wiosennym kolorze – zielony lub w tematyczne elementy
Grupa |
Zadanie |
Termin |
Nauczyciel |
Kl. I
|
Spotkanie z wiosną Szukamy pierwszych oznak wiosny – spacer po najbliższej okolicy. Śpiewanie piosenek, wykonanie wiosennego rekwizytu. |
24 kwietnia 2015 |
E. Mielcarek D. Gąsior
|
Kl. II |
Spotkanie z wiosną Szukamy pierwszych oznak wiosny – spacer po najbliższej okolicy. Zmienność wiosennej pogody. Przysłowia o wiośnie. Rozkosze łamania głowy. Utrwalenie piosenki Witaj, wiosno! Wykonanie wiosennego rekwizytu. Religia- Jezus zmartwychwstały daje nowe życie człowiekowi i światu Język angielski Flowers and animals in Spring - Uczniowie stosują słownictwo o tematyce wiosennej - Uczniowie rozwiązują krzyżówkę Flowers and animals in spring - Uczeń gra w grę Bingo |
K. Szczegóra M. Kaźmierczak
P. Furmaniak-Klocek |
|
Kl. III
|
Edukacja wczesnoszkolna – Witaj Wiosno! - Jak zasiać wiosenną radość? – formułowanie wypowiedzi z wyrażeniami - badamy zmiany zachodzące w przyrodzie – prezentacja prognozy pogody - obliczanie obwodów naszych ogródków wiosennych - z piosenką, obrazem i tańcem witamy wiosnę (wykonanie wspólnej dekoracji klasy) - powitanie wiosny – marsz wiosenny |
D. Marciniak
|
|
Kl. IV |
matematyka - rozwiązywanie zadań związanych z tematyką wiosenną w.fizyczne przyroda – Równonoc wiosenna – zmiany w pogodzie i przyrodzie religia- Jezus zmartwychwstały daje nowe życie ludziom i światu |
B. Królak E. Mielcarek B. Szymanek M. Kaźmierczak
|
|
Kl. V |
j.polski - Co się dzieje wiosną? muzyka- Wiosna w muzyce- słuchanie muzyki inspirowanej wiosną. j.angielski Flowers and animals in Spring - Uczniowie stosują słownictwo o tematyce wiosennej - Uczniowie rozwiązują krzyżówkę Flowers and animals in spring - Uczniowie tworzą zdania true false. Przyroda- Równonoc wiosenna – zmiany w pogodzie i przyrodzie |
B. Wągrowska B. Wągrowska P. Furmaniak-Klocek B. Szymanek
|
|
Kl. VI |
Przyroda data rozpoczęcia 21.03. – miejsce wschodu i zachodu Słońca, wysokość Słońca nad horyzontem. j.polski - Wiosenne spotkania. ( wiersz J. Tuwmia " Ptak") matematyka - wykorzystanie poznanych wiadomości i umiejętności do rozwiązywania zadań związanych z tematyką wiosenną w.fizyczne j.angielski Flowers and animals in Spring - Uczniowie stosują słownictwo o tematyce wiosennej - Uczniowie rozwiązują krzyżówkę Flowers and animals in spring - Uczniowie tworzą zdania true false. religia-Jezus zmartwychwstały daje nowe życie ludziom i światu |
D. Gąsior B. Wągrowska B. Królak E. Mielcarek P. Furmaniak-Klocek M. Kaźmierczak |
W dniu realizacji projektu uczniowie ubrani są w strój w letnim kolorze – żółty lub w tematyczne elementy
Grupa |
Zadanie |
Termin |
Nauczyciel |
Kl. I
|
Lubimy lato – czytamy wiersze o lecie, wypowiedzi dzieci. Barwy lata – zajęcia plastyczne. Piknik na łące. J. angielski I like summer – - uczeń stosuje słownictwo związane z latem - muczeń opowiada historyjkę obrazkową związaną z latem - uczeń śpiewa piosenkę o lecie
|
23 czerwca 2015 |
E. Mielcarek D. Gąsior
P. Furmaniak-Klocek
|
Kl. II |
Religia – Wakacje z Panem Bogiem |
K. Szczegóra M. Kaźmierczak |
|
Kl. III
|
edukacja wczesnoszkolna – Lato, lato - książka na wakacje – nasze propozycje w liście do kolegi - jak długo trwają wakacje? – obliczenia kalendarzowe - piknik w plenerze – zabawy i gry wakacyjne - dziecięcy świat w obrazkach – rysowanie kredą na kostce j.angielski – I like summer - uczeń stosuje słownictwo związane z latem - muczeń opowiada historyjkę obrazkową związaną z latem - uczeń śpiewa piosenkę o lecie |
D. Marciniak
P. Furmaniak-Klocek
|
|
Kl. IV |
Historia-Wakacje? Koniecznie z historią! przyroda – Przesilenie letnie – zmiany w pogodzie i przyrodzie |
B. Wągrowska B. Szymanek M. Kaźmierczak
|
|
Kl. V |
Matematyka – Lato w zadaniach tekstowych j.polski- Jak pięknie zakwitły czereśnie! w.fizyczne- historia- Wakacje? Koniecznie z historią! przyroda– Przesilenie letnie – zmiany w pogodzie i przyrodzie |
B. Królak B. Wągrowska E. Mielcarek B. Wągrowska B. Szymanek
|
|
Kl. VI |
Historia – Wakacje? Koniecznie z historią! Matematyka – Lato w zadaniach j.angielski – Summer – lato - uczniowie stosują słownictwo związane z latem - uczniowie wypowiadają się na temat ilustracji przedstawiających lato - uczniowie piszą kartkę z wakacji religia-Wakacje z Panem Bogiem zaj. techniczne w.fizyczne przyroda – Przesilenie letnie – zmiany w przyrodzie |
D. Gąsior B. Wągrowska B. Królak E. Mielcarek P. Furmaniak-Klocek M. Kaźmierczak |
Klasy IV-VI – propozycje B.Szymanek
wiosna |
lato |
jesień |
zima |
Pozorna wędrówka Słońca. Słońce jest nieruchome porusza się Ziemia. Czym jest widnokrąg. Zmiany długości cienia w ciągu dnia. |
|||
data rozpoczęcia 21.03. – miejsce wschodu i zachodu Słońca, wysokość Słońca nad horyzontem. |
data rozpoczęcia 22.06. – miejsce wschodu i zachodu Słońca, wysokość Słońca nad horyzontem. |
data rozpoczęcia 23.09. – miejsce wschodu i zachodu Słońca, wysokość Słońca nad horyzontem. |
data rozpoczęcia 22.12. – miejsce wschodu i zachodu Słońca, wysokość Słońca nad horyzontem. |
Terminy – wschód Słońca, zachód Słońca, południe – górowanie Słońca, dzień, noc, doba, rok. |
|||
Definicja pogody – składniki pogody, prowadzenie kalendarz pogody przez 5 dni nauki szkolnej. Pogoda a klimat. |
|||
Długość dnia i nocy w poszczególne pory roku. – równonoc wiosenna, równonoc jesienna, przesilenie letnie, przesilenie zimowe. Budowa Układu Słonecznego. Ruch obiegowy i obrotowy Ziemi. Skutki ruchów Ziemi. Strefy oświetlenia Ziemi – międzyzwrotnikowa, dwie umiarkowane i dwie podbiegunowe. Pory roku w różnych krajobrazach np. na sawannie dwie pory roku sucha i deszczowa. Oświetlenie Ziemi w pierwszych dniach kalendarzowych pór roku. |
|||
Cała przyroda ożywiona dostosowuje się do zmian związanych z porami roku. Zmiany pór roku następują cyklicznie, to znaczy powtarzają się każdego roku. |
|||
Dobowy rytm życia – przykłady zwierząt – dzień – czas aktywności, noc czas odpoczynku i odwrotnie. |
Jak woda krąży w przyrodzie? Bez wody nie ma życia na Ziemi. Doświadczenie – Skraplanie się pary wodnej. – podręcznik klasa IV str 107 Zjawiska tęczy i burzy. |
Zjawisko rozszerzalności temperaturowej ciał stałych. (linie wysokiego napięcia, przerwy między szynami). Doświadczenie – Jak zmienić wielkość monety ? podręcznik klasa IV str. 104 Dlaczego butelka się zdeformowała? – jw. Budowa termometru. |
Zamarzanie zbiorników wodnych. Dlaczego lód pływa? Lód ma większą objętość niż woda – ciecz, z której powstał. Doświadczenie – Ile wody powstaje z lodu? – podręcznik klasa IV str 110. Jak nagrzewa się woda i gleba? Śnieg zajmuje dużo miejsca – Aby uzyskać kubek wody trzeba stopić około 12 kubków puszystego śniegu. Topnienie i rozpuszczanie to dwa różne zjawiska. |
Przykłady zmian w świecie roślin i zwierząt. |
|||
- wzrost temperatury, - śnieg topnieje, ziemia się nagrzewa, - przyroda budzi się do życia - u zwierząt okres godowy - sposób ubierania się i aktywności podejmowane przez ludzi |
- wzrost temperatury - większość roślin w okresie kwitnienia, niektóre zaczynają owocować, - na polach dojrzewa zboże, - zwierzęta opiekują się młodymi – nauka zdobywania pokarmu i ochrony przed wrogami, - sposób ubierania się i aktywności podejmowane przez ludzi |
- dni robią się coraz chłodniejsze, a noce mogą być bardzo zimne, - zmiana koloru liści i ich opadanie, - w sadach koniec zbiórki owoców, - na polach zbiórka ziemniaków, - w lasach grzybobranie, - przygotowania przyrody do zimy (wiewiórki gromadzą pokarm, niektóre ptaki odlatują do ciepłych krajów, przylatują ptaki z dalekiej północy. - sposób ubierania się i aktywności podejmowane przez ludzi |
- temperatura powietrza spada poniżej 0 stopni C, - zamarzanie zbiorników wodnych, - niektóre zwierzęta zapadają w sen zimowy (jeże, susły) - sposób ubierania się i aktywności podejmowane przez ludzi |
Ekosystem pola w 4 pory roku. |
Ekosystem lasu w 4 pory roku. |
Ekosystem sadu w 4 pory roku. |
Ekosystem łąki w 4 pory roku. |
ETAP III realizacja
Czas realizacji – cały rok szkolny – wyznaczone zostały dni, w których uczniowie będą pracowali zgodnie z tematyką pory roku. Uczniowie z poszczególnych klas pracują zgodnie z instrukcjami podanymi i przekazanymi materiałami pomocniczymi
ETAP IV- prezentacja.
Projekt zrealizowany jest w formie:
1. tematycznych zajęć lekcyjnych
2. wystawek i prezentacji
3. zajęć integracyjnych
ETAP V – ocena realizacji projektu
Projekt jest otwarty. Będzie uzupełniany i dokumentowany w trakcie realizacji poszczególnych zadań
Ewaluacja projektu dokonana zostanie na podstawie liczby uczniów biorących w nim udział.
Efektami pracy z uczniami będzie przygotowanie i pokaz ich prac prezentujących efekty działań.