„Z kulturą mi do twarzy” - Międzynarodowy Projekt Edukacyjny regulamin
1. Zasady ogólne
Projekt powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022 (pkt 1 – wspomaganie wychowawczej roli rodziny; pkt 2 – wychowanie do wartości, zaangażowanie społeczne; pkt 3 – wprowadzenie w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacja patriotyczna, poznawanie polskiej kultury).
Termin realizacji: 4 października 2021– 24 czerwca 2022
Realizatorzy: uczniowie klas I-III
Opiekunowie - nauczyciele klas I-III: Dorota Gąsior, Donata Szymańska-Marciniak, Krystyna Szczegóra
2. Cele projektu:
- Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
- Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
- Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób.
- Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
Cele szczegółowe:
- promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno
- rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką
- współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
- wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm
- kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych
- kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku
- zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie
- współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki
3. Sposób realizacji:
Realizacja projektu: od 4 października 2021 do 31 maja 2022.
Z każdego modułu należy wykonać po 5 wybranych zadań.
Zadania może wykonywać jedna klasa lub cała grupa wiekowa.
Uczestnicy mogą dzielić się relacjami z wykonanych zadań na grupie „Z kulturą mi do twarzy” – Ogólnopolski Projekt Edukacyjny na bieżąco na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/689475748427252/?ref=share [2]
4. Podsumowanie projektu, warunki otrzymania certyfikatów:
Należy zrealizować po pięć zadań z każdego modułu w terminie od 4 października 2021 do 31 maja 2022. Po zakończeniu projektu opiekun grupy wysyła sprawozdanie do organizatora.
5. Ochrona danych osobowych
Za ochronę danych osobowych dzieci biorących udział w projekcie odpowiadają nauczyciele. Publikowanie przez uczestnika projektu zdjęć, filmów i relacji zawierających wizerunek osób, jest jednoznaczne z posiadaniem pisemnej zgody tych osób (w przypadku dzieci – rodziców lub opiekunów prawnych) na wykorzystanie wizerunku. Zgoda została skonstruowana wg wewnętrznych zaleceń placówki.
Lista zadań: (zadania do wyboru, realizacja może ulec modyfikacji)
MODUŁ I – W KRAINIE MUZ
1. „W magicznym świecie dźwięków” – poznawanie instrumentów muzycznych, ich wyglądu i brzmienia podczas zajęć.
2. „Spotkania z muzyką” – zaproszenie do placówki muzyków, zespołów muzycznych.
3. „Wśród nocnej ciszy” – zorganizowanie koncertu kolęd i pastorałek dla rodziców / placówki.
4. „Paleta barw” – zorganizowanie pleneru malarskiego w najbliższym otoczeniu i wykonanie prac plastycznych farbami (pejzaż, infrastruktura lokalna bez postaci ludzi i zwierząt).
5. „Śladami przeszłości” – zwiedzanie muzeum (w zależności od możliwości, np. muzeum zabawek, archeologiczne, historyczne).
6. „Z wizytą w teatrze” – wyjście na dowolny spektakl teatralny i wykonanie plastycznej ilustracji przedstawienia.
MODUŁ II – TU JEST MOJE MIEJSCE
1. „Warsztaty ludowe” – zorganizowanie lub udział w warsztatach ludowych, np. malowanie pisanek, wyplatanie z wikliny, robienie wianków, tradycyjnych ozdób bożonarodzeniowych itp.
2. „Na ludową nutę” – nawiązanie współpracy z zespołem folklorystycznym (udział w koncercie, poznanie instrumentów, strojów ludowych) lub założenie własnego (przygotowanie koncertu na terenie placówki lub poza nią). Nauka dowolnego tańca regionalnego lub pieśni ludowej.
3. „Dzień wspomnień i zadumy” – wyjście na cmentarz, zapalenie zniczy na grobach nieznanych żołnierzy; zwrócenie uwagi na
zachowanie na cmentarzu oraz szacunek dla zmarłych
4. „Pejzaże Polski” – zorganizowanie konkursu plastycznego oraz wystawy prac (Galeria Sztuki Dziecięcej) prezentujących piękno polskiej przyrody.
5. „Do hymnu!” – przygotowanie uroczystości patriotycznej z okazji świąt państwowych. Kształtowanie postawy szacunku wobec symboli narodowych.
6. „Moja okolica” – wykonanie zdjęcia przedstawiającego miejscowość, w której się mieszka (park, pomnik, kościół itp.). Stworzenie pracy plastycznej techniką dowolną z wykorzystaniem tego zdjęcia. Może to być praca indywidualna lub grupowa. Proponujemy naklejenie zdjęcia na środku kartki i domalowanie/dorysowanie poszczególnych elementów lub wykonanie mapy okolicy.
MODUŁ III – KOCHAM, LUBIĘ, SZANUJĘ
- 1. „Kodeks dobrego zachowania” – ustalenie zasad panujących w grupie / klasie w formie obrazkowej lub pisemnej i ich konsekwentne przestrzeganie.
- 2. „Tydzień uprzejmości” – rozmowa dotycząca właściwego zachowania względem innych osób, zachęcanie uczniów do niesienia pomocy innym (np. starsze dzieci pomagają młodszym), używania zwrotów grzecznościowych. Proponujemy by każdy dzień podsumować rozmową o tym, co dobrego zrobiło się dla innych i podkreślić, że uprzejmym warto być zawsze.
- 3. „Kochamy babcie i dziadków” – przygotowanie występu dla dziadków na dowolną okazję. Można też zachęcić dziadków do udziału w przedstawieniu razem z dziećmi.
- 4. „Moje korzenie” – wykonanie drzewa genealogicznego przy współpracy z rodzicami (może być w formie konkursu). Praca wykonana techniką dowolną, forma płaska.
- 5. „Kupon na dobry dzień” – wykonanie kuponów na przyjemności dla rodziców, np. czas na czytanie książki, domowe SPA, kawę na tarasie itp. (forma dowolna) lub sprawienie przyjemności rodzicom, np. przygotowanie śniadania.
- 6. 18. „Jaka jest moja rodzina?” – praca plastyczna techniką kolażu. Próba odpowiedzenia, czym jest rodzina za pomocą obrazków powycinanych/wydartych z gazet.
- 7. „Nie ma dzieci, są ludzie” – obchody Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka (20 listopada). Zapoznanie z konwencją praw dziecka i przybliżenie sylwetki Janusza Korczaka.
MODUŁ IV – KULTURY ŚWIATA
- 1. „Chińskie wachlarze” – wykonanie z papieru wachlarzy i ozdobienie ich według własnego pomysłu
- 2. „Olimpiada sportowa” – zorganizowanie zawodów sportowych, przybliżenie idei olimpiady greckiej.
- 3. „Zabawy z piłką” – zorganizowanie zawodów sportowych z wykorzystaniem piłek.
- 4. „Piasek pustyni” - rysowanie na piasku – ćwiczenia grafomotoryczne lub obejrzenie spektaklu malowania piaskiem.
- 5. „Mali i duzi architekci” – konstruowanie z dostępnych materiałów (klocki, kubki plastikowe, rolki, kartony) budowli na wzór słynnych zabytków znajdujących się we Włoszech (np. Koloseum, akwedukty, Krzywa Wieża w Pizie itp.).