Tytuł innowacji: „Nauczanie przez kodowanie”- kl. I-III
Rodzaj innowacji: metodyczna
Adresaci: uczniowie klas I – III
Innowacja realizowana podczas:
- obowiązkowych zajęć lekcyjnych – zajęcia komputerowe, edukacja wczesnoszkolna
- zajęć świetlicowych i pozalekcyjnych
Planowany termin realizacji: 1 września 2018 – 30 czerwca 2020.
Autorzy innowacji: Beata Królak, Donata Szymańska – Marciniak, Dorota Gąsior, Krystyna Szczegóra
Cele innowacji pedagogicznej:
Głównym celem innowacji jest przygotowanie uczniów do kreatywnego i świadomego korzystania z technologii cyfrowych poprzez naukę kodowania i programowania oraz rozwijanie inwencji twórczej, umiejętność prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych, planowanie działań prowadzących do rozwiązania sytuacji problemowej, weryfikacja poprawności wykonanych zadań oraz obserwacja i wyciąganie stosownych wniosków.
Cele szczegółowe:
- świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania do zajęć dydaktycznych;
- podniesienie kompetencji u dzieci takich jak: rozwijanie algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań;
- oswajanie dzieci z nowoczesnymi technologiami;
- rozumienie sensu kodowania oraz dekodowania informacji; odczytywanie uproszczonych rysunków, piktogramów, znaków informacyjnych;
- przenoszenie poszerzonych kompetencji cyfrowych na codzienność celem przygotowania do życia w społeczeństwie informacyjnym;
- bezpieczne korzystanie ze współczesnych rozwiązań technologii informacyjnej;
- stworzenie uczniom możliwości odniesienia sukcesu (m.in. poprzez samodzielne stworzenie działającego programu, gry, aplikacji).
Opis innowacji:
Innowacja obejmuje naukę programowania za pomocą następujących narzędzi:
1) Mata edukacyjna „Kodowanie na dywanie”- czyli programowanie bez komputera
2) Ozobot- to mały, ale bardzo inteligentny robot do nauki programowania.
3) Programy Baltie, Scratch, Logomocja lub inne wg preferencji i zdolności uczniów
4) materiały zgromadzone na stronie godzinakodowania.pl
5) inne materiały zgromadzone na stronach internetowych
5. Sposoby ewaluacji:
Naturalną formą ewaluacji będzie poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i nabytych umiejętności.
Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w czasie jej trwania, jak i pod koniec w formie podsumowania. Sprawozdania i zdjęcia będą zamieszczane na stronie internetowej szkoły oraz facebooku.
20190228 120543
20190610 101123
20190906 082833
20190906 082854
20190906 090401
20191003 093413
20191108 092712
20191108 093641
20191108 093653
20191220 085649
20200110 081801
20200110 083651
20200110 085847
20200212 101912
20200214 081709
20200214 081938
20200214 082238
20200214 083639
20200214 083700
20200214 084318
20200214 090223
20200214 090519