„Z kulturą mi do twarzy” - Międzynarodowy Projekt Edukacyjny regulamin
1. Zasady ogólne
Projekt powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022 (pkt 1 – wspomaganie wychowawczej roli rodziny; pkt 2 – wychowanie do wartości, zaangażowanie społeczne; pkt 3 – wprowadzenie w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacja patriotyczna, poznawanie polskiej kultury).
Termin realizacji: 4 października 2021– 24 czerwca 2022
Realizatorzy: uczniowie klas I-III
Opiekunowie - nauczyciele klas I-III: Dorota Gąsior, Donata Szymańska-Marciniak, Krystyna Szczegóra
2. Cele projektu:
Cele szczegółowe:
- promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno
- rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką
- współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
- wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm
- kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych
- kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku
- zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie
- współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki
3. Sposób realizacji:
Realizacja projektu: od 4 października 2021 do 31 maja 2022.
Z każdego modułu należy wykonać po 5 wybranych zadań.
Zadania może wykonywać jedna klasa lub cała grupa wiekowa.
Uczestnicy mogą dzielić się relacjami z wykonanych zadań na grupie „Z kulturą mi do twarzy” – Ogólnopolski Projekt Edukacyjny na bieżąco na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/689475748427252/?ref=share
4. Podsumowanie projektu, warunki otrzymania certyfikatów:
Należy zrealizować po pięć zadań z każdego modułu w terminie od 4 października 2021 do 31 maja 2022. Po zakończeniu projektu opiekun grupy wysyła sprawozdanie do organizatora.
5. Ochrona danych osobowych
Za ochronę danych osobowych dzieci biorących udział w projekcie odpowiadają nauczyciele. Publikowanie przez uczestnika projektu zdjęć, filmów i relacji zawierających wizerunek osób, jest jednoznaczne z posiadaniem pisemnej zgody tych osób (w przypadku dzieci – rodziców lub opiekunów prawnych) na wykorzystanie wizerunku. Zgoda została skonstruowana wg wewnętrznych zaleceń placówki.
Lista zadań: (zadania do wyboru, realizacja może ulec modyfikacji)
MODUŁ I – W KRAINIE MUZ
1. „W magicznym świecie dźwięków” – poznawanie instrumentów muzycznych, ich wyglądu i brzmienia podczas zajęć.
2. „Spotkania z muzyką” – zaproszenie do placówki muzyków, zespołów muzycznych.
3. „Wśród nocnej ciszy” – zorganizowanie koncertu kolęd i pastorałek dla rodziców / placówki.
4. „Paleta barw” – zorganizowanie pleneru malarskiego w najbliższym otoczeniu i wykonanie prac plastycznych farbami (pejzaż, infrastruktura lokalna bez postaci ludzi i zwierząt).
5. „Śladami przeszłości” – zwiedzanie muzeum (w zależności od możliwości, np. muzeum zabawek, archeologiczne, historyczne).
6. „Z wizytą w teatrze” – wyjście na dowolny spektakl teatralny i wykonanie plastycznej ilustracji przedstawienia.
MODUŁ II – TU JEST MOJE MIEJSCE
1. „Warsztaty ludowe” – zorganizowanie lub udział w warsztatach ludowych, np. malowanie pisanek, wyplatanie z wikliny, robienie wianków, tradycyjnych ozdób bożonarodzeniowych itp.
2. „Na ludową nutę” – nawiązanie współpracy z zespołem folklorystycznym (udział w koncercie, poznanie instrumentów, strojów ludowych) lub założenie własnego (przygotowanie koncertu na terenie placówki lub poza nią). Nauka dowolnego tańca regionalnego lub pieśni ludowej.
3. „Dzień wspomnień i zadumy” – wyjście na cmentarz, zapalenie zniczy na grobach nieznanych żołnierzy; zwrócenie uwagi na
zachowanie na cmentarzu oraz szacunek dla zmarłych
4. „Pejzaże Polski” – zorganizowanie konkursu plastycznego oraz wystawy prac (Galeria Sztuki Dziecięcej) prezentujących piękno polskiej przyrody.
5. „Do hymnu!” – przygotowanie uroczystości patriotycznej z okazji świąt państwowych. Kształtowanie postawy szacunku wobec symboli narodowych.
6. „Moja okolica” – wykonanie zdjęcia przedstawiającego miejscowość, w której się mieszka (park, pomnik, kościół itp.). Stworzenie pracy plastycznej techniką dowolną z wykorzystaniem tego zdjęcia. Może to być praca indywidualna lub grupowa. Proponujemy naklejenie zdjęcia na środku kartki i domalowanie/dorysowanie poszczególnych elementów lub wykonanie mapy okolicy.
MODUŁ III – KOCHAM, LUBIĘ, SZANUJĘ
MODUŁ IV – KULTURY ŚWIATA